1. mai 2020

Slik blir 1. mai i Nordre Follo

På fredag feirer vi den internasjonale arbeiderdagen 1. mai. En fest- og kampdag med lange historiske røtter og tradisjoner. Årets hovedparole er «Trygghet for helse og arbeid».

Som alt annet i 2020 blir denne feiringen helt annerledes enn vi er vante med. Arbeiderpartiet inviterer til en digital markering med arrangementer gjennom hele dagen.

- Vi skal holde på tradisjonene våre, men må gjøre mye på nye måter. Det røde flagget skal heises på Folkets Hus, Ordføreren skal holde tale for dagen og det blir politikk, sang og musikk. Alt skjer digitalt på internett og sosiale medier i år, men jeg tror allikevel det blir en flott dag og en verdig markering av en bevegelse som har mye å være stolt av, sier leder i Nordre Follo Arbeiderparti Morten Ellingsen.

Program for dagen

08.55 Flaggheising, appell og musikk

Det røde flagget heises utenfor Folkets Hus i Ski presis klokken 09.00. Gunvor Eldegard holder politisk apell og Johhny Palmar Hide synger. Sendingen starter fem minutter før.

Hvor:

Nordre Follo Aps facebookside: https://www.facebook.com/nordrefolloarbeiderparti/

eller

Ski og Kråkstad Arbeiderlag sin Youtube-kanal: https://www.youtube.com/channel/UCGCq47UTfol7Cw_Gs7C4vwA

10.00 Tale for dagen ved Ordfører Hanne Opdan

Nordre Follos ordfører skulle holdt appell på Oppegård Arbeiderlags tradisjonelle 1. maifrokost i år, men isteden holder hun talen på video.

Hvor:

11.00 – 14.00: Arbeiderpartiet sentralt med politiske venner sender nasjonal festmarkering

Følg med på sendingen 1. mai, her kan du bl.a. se Ap-leder Jonas Gahr Støre, LO-leder Hans-Christian Gabrielsens og SV-leder Audun Lysbakken taler direkte. I tillegg får vi med oss tidligere Statsminister, Gro Harlem Brundtland og de tidligere statsrådene Thorbjørn Berntsen og Kristin Halvorsen.

Vi skal minne de vi mistet. Vi skal høre kjente og kjære sanger i nye versjoner. Vi skal la oss engasjere!

Hvor:

Følg Arbeiderpartiets event på Facebook: https://www.facebook.com/events/140460764059646/

15.00 Kulturdugnad i Follo - direkte fra Rådhusteatret i Ski

Vi feirer dagen med ekte arbeiderkultur med sang og musikk. Konserten er åpen og gratis for alle, men bidra gjerne med en liten Vipps-overføring til artistene, som stiller frivillig. Nummeret er #572506 (Nordre Follo Arbeiderparti).

Artistene er:Johnny Palmar Hide, gitar og sangGeir Olav Nikolaisen, gitar og sangGeir Hongrø, syntherziser og sangKjell-Arne Ekeberg sangHege Kristoffersen Solberg, sang

- Arbeiderbevegelsen har alltid vært en kulturbevegelse der sang og musikk har stått sterkt. Særlig er dette viktig på 1. mai. Vi er derfor veldig takknemlige for at lokale musikere og Rådhusteatret i Ski stiller opp og bidrar til at 1. mai også i år blir en kulturdag, sier primus motor for kulturdugnaden og leder i Ski og Kråkstad arbeiderlag, Ove Kjølstad.

eller

Ikke salg av merker i år

Det blir ikke salg av 1. mai-nåler i år, isteden oppfordrer vi folk til å støtte Norsk folkehjelps 1. mai-aksjon: "Stopp smitten - ikke demokratiet" på https://www.facebook.com/donate/552382295415036/3056073314444902/

1. mai 2020